Stravovací doporučení pro podzim

Datum: 19.11.2015
Komentáře: 0
obrázek
Pro nastolení rovnováhy přizpůsobujeme výživu a životosprávu nejen dané roční době, ale též aktuálnímu počasí. Velmi důležité je věnovat pozornost svému tělu při přechodu z jednoho ročního období na druhé, například na podzim, kdy je organismus více náchylný k nemocem.

Podzim, je suchý, chladný, větrný - stejně jako podzimní počasí, a má tendenci se v této době zvyšovat. Na podzim se tedy udržujeme v rovnováze pravidelným teplým a výživným jídlem (protikladné vlastnosti). O některých zásadách jsem psal již na podzim v tomto článku.

Suchý a studený podzim přináší nemoci. Přechod léta k podzimu a dále přechod k zimě na konci listopadu bývá největší riziko podzimonemocnění. Konec léta a začátek zimy předěluje podzimní období přechodné, kdy je oslaben imunitní systém. Pokles vlhkosti, změny teplot (ráno chladno, v poledne teplo) vyvolávají nápor na imunitu, které se musí přizpůsobovat náhlým změnám počasí. Déšť a vítr vyvolává rýmy, bolesti v krku, nachlazení a bolesti hlavy a k tomu přistupuje pokles nálady pro konec jasných a teplých dnů.

Nedostatek světla v uměle osvětlených místnostech, kancelářích a bytech, spolu se sedavým způsobem života bez dostatku denního světla, způsobuje reakci na změnu denního světla. Vyvolává tak poruchu nazvaná sezonní afektivní porucha. Od října do března se zvyšuje počet lidí s touto poruchou. Nejhorší měsíce nastávají od prosince do února. Výskyt se pohybuje mezi 2-10% v populaci. Mnozí si zlepšují náladu pomocí nadměrnou konzumací cukrů.

Stravovací doporučení pro podzim

Doporučují se kořeněné pokrmy, sladké, slané a kyselé, dušená zelenina a ovoce (jablka, hrušky), rýže, mléčné výrobky, luční med, pro nevegetariány bílé maso a ryby. Vyloučíme syrovou stravu (saláty) a chlazené nápoje. Na začátku podzimu jezte lehká, teplá jídla, která nezatěžují méně výkonný metabolismus během chladného období. Později můžete jíst těžší pokrmy. Jezte sezonní ovoce, zázvorzeleninu a obilniny. Vyhýbejte se kyselým potravinám a syrovým salátům. Z koření je vhodná skořice, kardamom, kumín, fenykl, hřebíček, čerstvý zázvor. Pijte alespoň 6 sklenic tekutin denně. Vhodné jsou spíše teplé nápoje (čaj, obilná káva) a voda, minerálky, čerstvé nebo 100% džusy o pokojové teplotě. Vhodné jsou Tulsi čaje. Omezte nebo vylučte kofeinové nápoje.

Podzimní režim

Z doporučení k životosprávě je základním principem posílení imunity.Vstávejte pokud možno brzy, do 6. hodiny. Masáž teplým sezamovým olejem prospívá, poté se osprchujte. Teple se oblékejte. Provádějte dechové cvičení. Cvičte jen mírně, ne příliš intenzivně. Odpočiňte svým smyslům delšími procházkami v přírodě. Spát choďte kolem 22. hodiny. Před spaním můžete vypít šálek teplého mléka se špetkou kardamomu, muškátového oříšku a zázvoru. Vyhýbejte se hluku a velké aktivitě.

Detoxikace

Jednou z nejdůležitějších metod k udržení rovnováhy a prevenci je očista, detoxikace. Vhodná je detoxikace Triphalou, kombinací tří sušených ovocných plodů Haritaki, Amalaki a Bibhitaki. Společně směs harmonizuje celý organismus a posiluje trávení. Jemně navozený účinek detoxikuje a regeneruje celý trávicí trakt, dále podporuje činnost oběhového, močového a dýchacího ústrojí. Odstraňuje toxiny nejen z tlustého střeva z nestrávené potravy, ale také z tkání. Tím, že detoxikace posiluje tlusté střevo, působí preventivně proti nemocem. Doporučují se 3 kapsle před spaním s teplou vodou.

Pravidelně pročistěte krev například kurkumou a pupečníkem zvaným Brahmi ve směsi Kubra. Vhodný je též na posílení imunity indický ženšen Ašvaganda, směs Grapin a Amalaki.

MUDr. Frej
www.dr.frej.cz 
foto: Pixmac

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl