HOMESTAGING, realitní vývoj nebo jen fenomén doby?

Datum: 4.3.2014
Komentáře: 0
obrázek
Homestaging, ať už je nazýván oborem či uměním, dorazil do České republiky s mnohaletým zpožděním. Tento fenomén znamená specifickou úpravu interiérů bytů a domů, které jsou určené k prodeji nebo pronájmu, pro profesionální prezentaci na trhu realit. Nejedná se ale o bytovou architekturu, či re-design. Jednou větou je to vidění interiéru a prostoru očima kupujícího...

A neznamená to jen „úklid” jako takový, ale uvedení a dotvoření interiéru do vizuálně přijatelné podoby. Ať už uspořádáním nábytku a doplňků do logické, účelové, ale hlavně vzhledově příjemné podoby a odstranění všech „nežádoucích” elementů, anebo využití sladění barev a světla.

Na obrázcích je vždy vidět místnost před úpravou vlevo a po úpravě vpravo.

Homestaging nemá nic společného s technickým stavem nemovitosti, jako je vlhkost, opadávající omítka či nefunkční instalace. Tyto záležitosti se řeší především v obchodní rovině se zájemcem nebo realitním makléřem. V homestagingu se nejedná o bytový design, jde tu hlavně o představivost a neutralitu. Zájemci o danou nemovitost projevují zájem proto, že v ní chtějí nejen „bydlet“, ale hlavně žít. Je dobré si uvědomit, že do tohoto bytu či domu vstupují poprvé, a že si nedokáží uspořádání a vybavení bytu představit jinak, než ve skutečnosti je. Mimo vnímání čistoty, a řeč je samozřejmě i o vůních, by měla být nemovitost zbavena vkusu i stylu bývalého majitele. Je to tzv. odosobnění interiéru a říkáme tomu „odstranění domova z domu“.  Tyto skutečnosti, které úspěšně fungují v západních zemích již od poloviny sedmdesátých let, se pomalu stávají i v našich končinách logickými k vývoji trhu jako služby potřebné a mnohdy nedílné.

Jak to funguje? V první fázi se začíná cca dvouhodinovou konzultací přímo na místě. Procházejí se místnosti a určují kroky k co nejefektivnější proměně dané nemovitosti. Každá místnost by měla mít svůj účel i logiku a mimo čistoty a uspořádání, by měly být zdůrazněny klady jednotlivých prostor. Výsledkem je zmíněná představivost a především pocit z prostoru či příjemného útulna, z klasického nebo moderního pojetí atd. Častou samozřejmostí je zápůjčka drobných nábytkových a designových doplňků. Důležité je i vnímání prostoru, jeho velikosti a využití. To především proto, že většina lidí vidí jen, co vidí a o skutečné koupi se rozhodují v prvních deseti-dvaceti vteřinách.

Účelem homestagingu je nejen udržení či navýšení prodejní ceny, ale především zkrácení doby prodeje. Pokud je možné, tak vše za co nejméně výdajů a s největší efektivitou. A o to jde homestagerům i majitelům nemovitostí. Tuto službu, jako nedílný vývoj trhu ve stále častější míře, vyhledávají nejen majitelé samotní, ale i realitní makléři, kteří v ní spatřují logiku i zkvalitnění obchodu, anebo třeba službu pro klienta navíc. Blíže k západním hranicím v našem hlavním městě už funguje řada homestagingových společností. U nás v Brně je tento rozvoj zatím v plenkách, nicméně jak podpora médií, tak i zmíněná potřeba po zkvalitnění realitních služeb obecně, způsobuje geometrický nárůst nejen obchodů, ale i potřebou vytvořené poptávky. Každý z našich obchodů je originál, vždy je potřeba nezávazná konzultace a následně určení kroků a postupu. Součástí homestagingu je samozřejmě i vytvoření kolekce kvalitních fotografií, které nic nezkreslují, ale naopak vyzdvihují přednosti dané nemovitosti a jsou s poutavým popisem úspěšnou pozvánkou na prohlídku.

Co říci na závěr? Vše zmíněné je nakonec o číslech. A to nejen v západních zemích jasně spočítaných. U nemovitostí v našich končinách, které byly prezentovány formou homestagingu došlo vždy jednoznačně ke zkrácení doby prodeje a ve většině případů i k udržení, ne-li navýšení prodejní ceny. Ale co je nejdůležitější? Právě ten zmíněný dobrý pocit a spokojenost u majitele nemovitosti i jejího nového vlastníka…

Jiří Komárek
Homestaging Brno
www.prodatum.cz

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl