Amarant - nejen pro zahřátí organismu

Datum: 17.9.2013
Komentáře: 0
obrázek
Blíží se podzimní a zimní čas a s ním bychom měli udělat změnu nejen v šatníku, ale i v jídelníčku. S tímto přicházejícím obdobím vyřadíme jídla, která ochlazují a přidáme jídla, která nás zahřívají. Postupně budeme zařazovat pohanku, amarant, oves, které nás zahřívají a omezíme pšenici, která patří mezi chladné potraviny. Další teplé potraviny jsou např. růžičková kapusta, fazole, dýně, cibule nebo pórek.

Tento druh obilí si vysoce ocenili Aztékové, staří Mayové a Inkové již před více než 500 lety. Byl pro ně posvátnou rostlinou, tzv. svaté zrno. Tímto názvem vyjadřovali jednak jeho výživovou hodnotu pro člověka a jednak jeho nenáročnost na pěstování. Indiáni pak tuhle rostlinu, která nabízí člověku podle nich všechny potřebné živiny, nazvali amarant - ,,nesmrtelný". Nyní bylo znovuobjeveno zdravotně uvědomělými Američany. Existuje několik druhů, jedná se o rostlinu, která dokáže žít jak v tropech, tak ve velehorách. Dorůstá do výšky 3-4 metry a každá rostlina produkuje 40-60 000 semen. Díky její nenáročnosti a výživné hodnotě se laskavec považuje za rostlinu budoucnosti.

Co obsahuje

Amarant obsahuje velké množství lyzinu, jedné z osmi esenciálních základních aminokyselin, které si tělo nedokáže vyrobit a v rostlinné potravě obvykle chybí (ale je ho dostatek v živočišných bílkovinách). Dále obsahují hodně železa a vápníku. Již asi 60g vařeného laskavce obsahuje 80 procent denní doporučené dávky železa a 10 procent vápníku. Má nízký obsah tuku, málo kalorií a vysoký obsah vlákniny. Z vitamínů v něm najdete některé vitamíny skupiny B, vitamín E a mezi obilovinami je vyjímečným i obsahem vitamínu C. Významnou složkou je skvalen, je důležitým antioxidantem a dále brání nadbytečné syntéze cholesterolu v organismu. Semena pak obsahují zdravé rostlinné tuky. Neobsahuje lepek, takže je vhodný i pro lidi, kteří drží bezlepkovou dietu nebo pro diabetiky.

Co dokáže

Laskavec nabízí vysoce kvalitní bílkovinu bez zbytečného tuku a kalorií, které má maso. Železo je nezbytné pro tvorbu červených krvinek. Bez vápníku bychom neměli silné kosti a zuby ani normální krevní tlak. Zvláště ženy a dívky potřebují vápník jako prevenci osteoporózy a řídnutí kostí v pozdějším věku. Také pomáhá předcházet vzniku různých typů nádorových onemocnění. Vláknina pak brání rozvoji zhoubných nádorů tlustého střeva a konečníku a udržuje správný rytmus trávení. Je skvělým doplněním redukčních diet a snižuje hladinu cholesterolu v krvi, působí prevetnitvně před mozkovou mrtvicí, chrání srdce a pomáhá proti zácpě.

Využití v kuchyni

Jeho malá semínka, která připomínají proso (mají mírně ořechovou chuť) a jsou velmi pevná, vytvoří po uvaření výbornou obilnou kaši k snídani nebo jako hlavní jídlo. Narozdíl od ostatních obilovin se semínka nerozpadnou. Mohou se také opražit a okořenit polévku, salát nebo dušené maso.Nejjednodušší způsob, jak zařadit amarant do jídelníčku, je přidávat občas malé množství amarantové mouky při pečení.

Nejí se ale jen semínko, konzumují se i listy, které se používají jako zelenina podobně jako špenát.

Z pohledu čínské medicíny

 budeme postupně zařazovat pohanku, amarant, oves, které nás zahřívají a omezíme pšenici, která patří mezi chladné potraviny.  Další teplé potraviny jsou např. růžičková kapusta, fazole, dýně, cibule nebo pórek.
Žaludek, slinivka a slezina jsou citlivé orgány na pozdní léto a plicím a tlustému střevu vládne podzim, proto bychom je měli posilovat zahřívacími potravinami.  

Amarant se zeleninou

Ingredience: 1 hrnek amarantu (200 g), 1 cibule, ½ menšího pórku, 350 g míchané mražené zeleniny (libovolná kombinace, dobrá je např. kukuřice, hrášek, paprika, mrkev), několik růžiček brokolice, sůl, pepř, olivový olej

Postup: Nejdříve si připravíme zeleninu. Na olivovém oleji orestujeme drobně nakrájenou cibuli, poté přidáme pórek. Když cibulka zesklovatí, přisypeme mraženou zeleninu, lehce podlijeme vodou a přiklopíme pokličkou. Po chvilce přidáme růžičky brokolice a společně dusíme doměkka. Amarant vsypeme do hrnce, zalijeme dvojnásobkem vody (nebo vývaru), osolíme a přivedeme k varu. Za občasného míchání vaříme pod pokličkou na mírném plameni 20 minut. Je-li potřeba, přilijeme ještě trošku vody. Do hotového amarantu přimícháme podušenou zeleninu a dochutíme solí a pepřem.

Zdroj: Bio Abecedář Hanky Zemanové, Jídlo jako lék - Earl Mindell
Foto: Pixmac

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl