Budete prodávat svoji nemovitost sami nebo si najmete odborníka?

Datum: 28.5.2013
Komentáře: 0
obrázek
Pokud plánujete prodat svůj dům či byt, první otázka, která vás napadne je, zda to zvládnete svépomocí nebo si objednáte nějakou posilu. Další otázkou bude, jak a kde najít opravdu kvalifikovaného realitního makléře. Je to podobné, jako když potřebujete zubaře nebo advokáta, většinou také hledáte odborníka a nesnažíte se sami opravovat zub nebo vystupovat u soudního jednání. Většina lidí se ocitá v situaci, v níž se chystá prodat svoji nemovitost, poprvé. A myslí si, že je prodej snadný! Říkají si, že určí cenu, podají inzeráty a do čtrnácti dnů mají žádané peníze na účtu.

Ve skutečnosti se situace odvíjí jinak.

V prvních dnech je o inzerovanou nemovitost zájem sice obrovský, ale pouze ze strany realitních kanceláří, nikoli od přímých zájemců. Od rána do večera volají makléři z nejrůznějších realitek a přesvědčují, že právě oni dokážou nejlépe prodávat. Pod vytrvalým tlakem ze strany realitních kanceláří nakonec prodávající povolí.

Jak nenaletět podvodné realitní kanceláři, která vás pouze oklame, a vy si místo peněz z prodeje nemovitosti odnášíte pouze hořkou zkušenost? Jak poznáte profesionálního a zkušeného makléře?

Znalý makléř umí odhadnout tržní cenu nemovitosti a dokáže ji obhájit. Vysvětlí, podle čeho určil prodejní nebo-li tržní cenu. Účetní hodnota nemovitosti nemusí odpovídat ceně tržní. Profesionální makléř by měl určit cenu tržní na základě uskutečněných prodejů obdobných nemovitostí v dané lokalitě. Makléř by měl mít přístup k databázi prodejů (nikoli jen k cenám z inzertních nabídek).

Správné určení ceny je pro prodej zásadní. Čím déle se totiž nemovitost prodává, tím více se snižuje i prodejní cena.  Proč?

Nemovitosti, které jsou dlouho na trhu, jsou v očích kupujících nebo ostatních makléřů pochybné. Domnívají se, že je s nemovitostí něco špatně, jsou v ní skryté nějaké potíže a vytváří se pochybnosti o její kvalitě. Kupující nechce to, co nikdo nekupuje. Budete-li trvat na vysoké ceně, může se stát, že kupující koupí jinou nemovitost v okolí, protože v porovnání s tou vaší se jiná bude zdát výhodnější.

Na trhu je nepřeberné množství realitních kanceláří. Zeptejte se makléře, jaké metody pro své nabídky využívá. Víte přeci, že nestačí jen inzerovat na veřejných realitních serverech. Realitní kancelář, resp. makléř, prodal stovky nemovitostí, proto by jeho práce měla být efektivnější a kvalitnější než přístup samoprodejce. Zeptejte se makléře na jeho délku praxe v oboru a na nemovitosti, které nyní prodává. Podívejte se, jak je zpracována jeho nabídka. Realitní trh je složitým souhrnem právních, obchodních a ekonomických souvislostí. Proto se makléře zeptejte i na jeho profesní vzdělání.

Za poskytování služeb je odměněna realitní kancelář provizí z prodeje. Prodávající však většinou nemá představu, co přesně slovo provize znamená, co realitní  služba obnáší a co všechno je v ní zahrnuto. Pravda je, že se výše provize může vyšplhat na několik desítek tisíc korun, ale majitele by mohl uklidnit fakt, že provizi standardně platí kupující a je zahrnuta v prodejní ceně. Provize realitních kanceláří se obvykle pohybují v rozmezí 3 – 6 % z ceny nemovitosti. Výše procenta se odvíjí nejenom od ceny nemovitosti, ale zahrnuje náklady na reklamu, právní  a  finanční servis, inzerci v médiích, čas makléře, vyhotovení tržního odhadu, zpracování daňového přiznání, převody energií apod.

Pokud se rozhodnete, že si k prodeji přivoláte pomoc z realitní kanceláře, jistě budou její zástupci usilovat o podepsání výhradní smlouvy.

Co znamená výhradní zastoupení a je pro prodávající výhodné?

Exklusivní zastupování znamená, že jediná osoba může zastupovat vaši osobu v prodeji určené nemovitosti. Z dlouholeté praxe vyplývá, že daleko více jsou prodejné nemovitosti, které byly nabízeny výhradně. Pokud prodávající osloví několik realitních kanceláří současně, sám si tak nevědomky snižuje cenu, nabídce bere na jedinečnosti, protože je pak možné se setkat s nepravdivými nebo odlišnými informacemi o nemovitosti. Realitky se v rámci konkurenčního boje budou předhánět a nemovitost nabízet na veřejných serverech za stále nižší a nižší cenu….

Zeptejte se makléře, s kým bude spolupracovat při nabízení vaší nemovitosti. Zeptejte se na to, zda se rozdělí o svoji provizi s jinými makléři. Vyšší pravděpodobnosti prodeje dosáhnete, bude-li nabídka směrována prostřednictvím jednoho hlavního makléře, koordinátora inzerce přímo k poptávajícím zájemcům ostatních obchodníků s realitami.

Přejeme vám hodně zdaru při prodeji nemovitosti

www.realitni-radilka.cz
foto: Pixmac

 

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl