Dýně posiluje žaludek

Datum: 21.9.2016
Komentáře: 0
obrázek
Prapůvodním domovem dýně je Dálný východ, do Evropy ji nicméně přivezl z Ameriky Kryštof Kolumbus, který ji objevil u tamních Indiánů. Dýně patří mezi zeleninu a její správný název je tykev obecná. Jedná se o rostlinu se zajímavými barevnými plody, které slouží pro mnohé podzimní dekorace, ale její využití je především v kuchyni. Možná netušíte, jak je zdraví prospěšná.

Dýně roste jako jednoletá popínavá rostlina a jejími plody jsou bobule, nebo spíše tykve z čeledi tykvovité (Cucurbitaceae) různého tvaru, zbarvení a velikosti. Do této čeledi patří například také patisony, cukety, okurky či melouny. Nejtypičtější barvou pro tykve je oranžová a zelená a jejich různé odstíny, velikost potom začíná na malých dekorativních tykvičkách (obvykle různě žíhaných či jinak vzorovaných) až po obrovské tykve úctyhodných rozměrů a velké váhy. Dýni lze konzumovat jak syrovou, tak vařenou či dušenou.

Dýni znali už Indiáni

Léčivé účinky dýně rozeznali už v dávné minulosti právě původní obyvatelé Ameriky - Indiáni. Využívali ji jako lék na nemoci zažívací soustavy, posílení imunity, léčbu štítné žlázy nebo hojení ran a růst dětí. Kromě toho ale také s její pomocí hubili škrkavky a tasemnice. Jaká přesně složka dokáže hubit parazity, to nebylo dosud zjištěno, ale jinak dýně obsahuje velké množství vitaminů a minerálů – především vitaminy řady A, B, D, E a K, zinek, sodík, draslík, železo, fosfor a hořčík, velké množství betakarotenu, díky němuž je dýně považovaná za významný antioxidant, ale také vysoký obsah vlákniny tolik potřebné pro dobré trávení a čištění organismu.

Účinné látky neobsahuje jen samotná dužina dýně, ale také její semínka, jejichž olej je významným prostředkem na léčbu prostaty. Dýňová semínka jsou zdrojem nepostradatelných omega 3 mastných kyselin a aminokyselin - tryptofanu jejíž množství přímo souvisí s naší nálodou. Můžeme si udělat i dýňové pesto z opražených dýňových semen, které se rozmixují s dýňovým olejem, parmazánem a citronovou šťávou.
Dýňový olej je cenný pro vysoký obsah vitamínu E. Má nízký bod zakouření, proto je vhodný pro studenou kuchyň na zdobení krémovitých polévek a nebo salátů. Co možná také nevíte, dýně je jako nealergizující plodina vhodná i pro kojenecké příkrmy.

Pokud se vám podařilo vypěstovat dýni na vlastní zahrádce, právě v tomto období budete moci sklízet zralé plody – jejich sklizeň vrcholí na konci léta, tedy počátkem září. Budete-li dýni kupovat v obchodě, dobře vyberte plody s pevnou slupkou a sytou barvou. Výhodou dýní je, že nezpracované mohou být uskladněny ve vhodných podmínkách (zejména v suchém sklepě) prakticky celou zimu až do příštího jara. Čím déle se skladují, tím více se v nich zvyšuje obsah vitaminů a cukru.

Dužina dýně má kromě jasně oranžové barvy také příjemnou sladkou a lehce oříškovou chuť. Lze ji využít na kompoty či džemy, jako náplň do buchet, ale rovněž z ní uvaříte polévku, použijete ji jako přílohu k masu, lze ji zapékat či grilovat. Před úpravou je potřeba dýni rozkrojit napůl a odstranit vnitřní vlákna se semínky. Vařit ji můžete i se slupkou, která při vaření změkne.

Recept na dýňovo-čočkovou polévku

Ingredience:
0,5kg očištěné dýně Hokkaido
150g červené loupané čočky
1 větší cibule
3 lžíce olivového panenského oleje nebo ghí
Bylinky a biokoření (varianta č.1 - 2 hrsti tymiánu, 2 hrsti rozmarýnu, 2 hrsti dobromysli, 1 zeleninový bujón, česnek, citronová šťáva. varianta č.2 - 2 lžičky mletého kmínu, 2 lžičky sladké papriky, 1 lžička mletého zázvoru)
1,5l vývaru nebo horké vody

Postup:

  1. Omyjte dýni, kterou nemusíte loupat, jen vydlabejte semínka a nakrájejte jí na větší kostky. Cibuli nakrájejte na půlměsíčky nebo kostky.
  2. Omyjte čočku a nechte jí okapat na cedníku.
  3. Osmažte na oleji nebo na přepuštěném másle cibulku na mírném ohni (7-10min), občas jí promíchejte. Přidejte česnek, koření a okapanou čočku a míchejte tak, aby se čočka obalila olejem a kořením.
  4. Nakonec přidejte na kostky nakrájenou dýni, vše promíchejte a zalijte vroucí vodou nebo vývarem. Přiveďte k varu, přidejte bylinky a 20min vařte. Potom osolte a ještě dovařte 5min. Zkuste, zda je dýně už měkká, dle potřeby vařte ještě déle.
  5. Polévku rozmixujte a přeceďte přes jemné síto – tím odstraníte všechny tvrdší kousky z koření a polévka bude jemná.
  6. Servírujte s opraženými dýňovými semínky nebo vlašskými ořechy, můžete přidat i zakysanou smetanu.

Na co všechno pomůže?

Jednou z hlavních předností dýně je, že posiluje žaludek, slinivku břišní a slezinu. Pomáhá rovněž při onemocněních ledvin (váže na sebe toxické látky a odvádí je z těla ven, protože podobně jako třeba meloun působí močopudně), zlepšuje imunitní systém a je prospěšná při onemocnění srdce, protože snižuje hladinu cholesterolu a tuků v krvi. Dýňová semínka pak pomáhají, jak již bylo uvedeno, proti různým parazitům v trávicím traktu, působí pozitivně na nemoci prostaty a močového měchýře, olej ze semínek léčí jaterní onemocnění, působí proti zácpě, obsahem zinku příznivě ovlivňuje růst vlasů a kvalitu nehtů a rovněž regeneruje tkáně. A co může být v dnešní uspěchané době velmi zajímavé - semínka dýně také působí jako přírodní antidepresivum.

Šárka Kunická

Recept použit z knihy:
BioAbecedář Hanky Zemanové
Foto: Pixmac

 

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl