Trápí vás bolesti zad nebo potíže s krční páteří?

Datum: 7.11.2016
Komentáře: 0
Místo: Zdraví
obrázek
Zajímá vás, co můžete pro svá bolavá záda udělat? Najděte si chvilku pro pohyb a regeneraci a zkuste rehabilitační cvičení pro uvolnění zad.

Dnešní doba přináší mnoho spěchu, povinností a stresu. V našem těle se hromadí napětí, narůstá vnitřní neklid a nerovnováha.

Jedním z důsledků tohoto napětí jsou časté bolesti zad, kdy nám obrazně řečeno „starosti sedí za krkem“, nebo nás „tíží v bedrech“. Co v takové případě můžeme pro své zdraví udělat?  bedra

Především je třeba si uvědomit, jak velkou roli hraje stres a napětí v našem životě. Každý z nás má určitý stres, povinnosti a starosti. A každý máme jinou schopnost se s tímto tlakem vyrovnávat, ale měli bychom se zamyslet nad tím, jaké důsledky má chronický stres na naše zdraví. 

Jak působí stres na naše tělo? 

Ve chvíli, kdy náš nervový systém zaznamená stres, předpokládá, že jsme v ohrožení a spustí poplašnou reakci. Vyplaví tzv. stresové hormony, které zajistí vzestup energie a síly. Zvýší se nám tep a tlak, rozšíří zornice, prokrví mozek, srdce a svaly, zkrátka tělo se připraví na „bojovou akci“, abychom mohli uniknout nebezpečí nebo se postavit nepříteli.

Dnešní stres však málokdy souvisí s bojem a ohrožením života. Stresují nás události v práci, napětí v rodině nebo dlouhá řada povinností, které nestíháme. Tělo je připraveno k „akci“, ale k žádné nedochází. Připravená opatření nejsou využita a v těle se hromadí napětí.

K uvolnění tohoto napětí dochází vlivem aktivity - pohybové aktivity, kterou tělo očekává a po které se automaticky přeladí do klidového stavu.

Pokud se cítíte ve stresu a napětí, pomůže vám pohyb

Náš organismus ve stresové situaci pohyb očekává, pokud mu tuto akci dopřejete, odmění vás uvolněním.uvolnění během

Není třeba podávat sportovní výkony, můžete se projít nebo proběhnout, udělat pár dřepů nebo vyběhnout do schodů, zkrátka uvolnit nahromaděné napětí. Vyberte si pohyb, který je dostupný a který vás baví. Odreagujete se, získáte chvíli pro sebe a své zdraví.

Důležitý je také dostatek relaxace a odpočinku

Pokud je napětí a stres součástí vašeho života, dopřejte tělu dostatek času pro uvolnění a regeneraci. Dopřejte si kvalitní spánek, chvíle relaxace a čas věnovaný tomu, co vás baví a naplňuje. Najděte si čas na sebe, své koníčky, přátele, rodinu... 

uvolnění protažením

Jak působí stres na naše svaly a záda? 

Se stresem roste napětí svalové i nervové soustavy. Již při pomyšlení na stres se zvyšuje napětí šíjových svalů a hlubokých svalů zad. Ve stresu měníme držení těla a stereotyp dýchání. Všechny tyto změny se po čase odráží na stavu našich zad a páteře. Nejčastějšími místy napětí jsou šíje a krční páteř a také bolesti beder a kříže.

V případě akutních nebo dlouhodobých potíží je dobré vyhledat pomoc odborníků např. rehabilitačního lékaře nebo fyzioterapeuta. Pokud nemáte výrazné potíže a bolesti, pouze se cítíte napjatí a chcete svým zádům odlehčit, můžete zkusit dechové a relaxační cvičení.

Rehabilitační cvičení pro uvolnění zad

  • Najděte  si klidné místo, kde se můžete položit. Lehněte si na záda, zavřete oči a  uvolněte se. Můžete si  podložit hlavu malým polštářkem, aby se uvolnila  oblast šíje a krku.
  • Vnímejte, jak rychle a hluboce  dýcháte, zkuste postupně dech zklidnit a prohloubit. Potom zaměřte svou pozornost na to, kam váš dech směřuje. Pokud dýcháte  pouze do hrudníku, zkuste prohloubit dech také do oblasti břicha a beder.         Položte si ruce dlaněmi na boční část břicha a  zkuste se pod ně nadechnout, jako byste chtěli dechem naplnit celou břišní dutinu. Potom  zkuste dýchání do zadní části břicha - směrem k bederní páteři, ucítíte, jak se vaše bedra s nádechem přibližují k zemi a jak se uvolňuje napětí spodní části zad.
  • Celkovému uvolnění páteře pomohou tzv. spinální cviky, které záda protahují do rotace. Pokrčte nohy a opřete je o chodidla. Ruce roztáhněte do strany vedle sebe a položte je dlaněmi vzhůru. Začněte pomalu otáčet hlavou do strany, jako byste se chtěli podívat vedle sebe, uvolněte napětí šíje a pomalu přetáčejte na druhou stranu. Rotace opakujte 2-3 krát.
  • Pro protažení celé páteře můžete k rotacím hlavy přidat otáčení nohou a beder. Otočte hlavou doprava a pomalu stáčejte kolena do levé strany, až se nohy uvolní a sklopí na stranu, ucítíte příjemné protažení zad. Chvíli  v rotaci zůstaňte, plynule dýchejte a pak se pomalu vraťte zpět do středu a protáhněte i druhou stranu. Hlava a nohy se při tomto cvičení  rotace    plynule přetáčejí proti sobě. Při otáčení nespěchejte a rotaci opakujte 2-3 krát na každou stranu.
  • Na závěr chyťte svá kolena a přitáhněte je k tělu „schoulením do klubíčka“. Ucítíte protažení zádových svalů a páteře. Není třeba velké síly, zkuste i v tomto cviku najít uvolnění a plynule dýchejte. Po chvíli položte nohy zpět na zem a opřete je o chodidla.

Pár minut strávených cvičením se vám odvděčí uvolněním a pocitem lehkosti.

 

Mgr. Radka Znamenáčková
Foto: Pixmac

 

 

 

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl