Jak správně určit cenu nemovitosti

Datum: 25.6.2012
Komentáře: 0
obrázek
Na dnešním trhu nemovitostí nabídka většinou převyšuje poptávku. Na tom se shodnou snad všichni odborníci, analytici, makléři, ale i majitelé, kteří se snaží prodat své nemovitosti. Kupující umí této příležitosti patřičně využít, což se jim nelze divit. Prodáváte-li nemovitost, nechejte si potom raději cenu vaší nemovitosti stanovit odborníkem. Ušetříte si spoustu času, nervů a ve finále hlavně peněz.

K čemu vede správné určení tržní ceny? Jednak svoji prodejní cenu maximalizujete. Prodej se díky tomu stane rychlejší. Také klienti budou mít o správně ohodnocenou nemovitost větší zájem, stejně tak jako realitní makléři. Vyhnete se tím také nadhodnocené a příliš vysoké ceně, která může způsobit nemalé problémy.

Především proto, že během prvních týdnů je o nemovitost největší zájem. Když je cena příliš vysoká, odradí spoustu zájemců. Se správně určenou nabídkovou cenou vytvoříte pocit, že kupující musí rychle jednat, a tím se dostanou pod tlak. V tomto období se prodává za nejvyšší ceny. Pokud totiž konkurenční cenu nasadíte příliš pozdě, nebudou mít už kupující zájem. Čím déle se nemovitost prodává, tím více se snižuje i prodejní cena. Je to proto, že nemovitosti, které jsou dlouho na trhu, jsou v očích kupujících nebo makléřů pochybné. Domnívají se, že je s nemovitostí něco špatně, jsou tam skryté potíže a podobně, a tím pádem se vytvářejí pochybnosti o její kvalitě. Nikdo nechce to, co nikdo nechce. Vysoká cena navíc může vést k tomu, že si kupující koupí jinou nemovitost v okolí, protože ve srovnání s tou vaší bude výhodnější. Jednoduše řečeno, neobstojí v konkurenci se srovnatelnými nabídkami.

Srovnávejte se stejnými nemovitostmi

K určení optimální nabídkové ceny může být použito například srovnávací metody. Jak a co porovnávat? Na prvním místě hlavní položky jako počet místností, metráž, velikost parcely, stav nemovitosti. Vedlejší položkou je potom existence balkónu, terasy, krbu nebo rohové vany s  vířivkou či bazénu. Podstatná je také lokalita – dokonce i stejná lokalita se může lišit výhledem, blízkostí hlučné silnice, parkováním, dosahem obchodů či zástavbě. Lišti se mohou také dispozice a tvary, a to jak v půdorysu, tak třeba ve svažitosti terénu. Ne nepodstatné je také stáří nemovitosti, její opotřebení, použité materiály a technologie.

Největším úskalím srovnávací analýzy je, odkud jsou tato data získávána. V dnešní době je většina nemovitostí na trhu o více než deset procent nadhodnocena a člověk se dozví pouze nabídkovou cenu. Navíc srovnávací analýza vyžaduje značné zkušenosti k tomu, aby člověk byl schopen nemovitosti mezi sebou správně porovnat. Laik obvykle neví, co a jak moc cenu oproti jiné nemovitosti zvyšuje a co naopak snižuje. Téměř vždy je lepší se obrátit na zkušeného odborníka, který zná místní trh a má informace o již prodaných nemovitostech v lokalitě a jejich skutečných prodejních cenách.

Cenová strategie prodeje

Před tím, než dojde k úpravě ceny, je třeba se zpět poohlédnout a vyhodnotit, jestli bylo opravdu uděláno maximum pro prodej nemovitosti. Je třeba si odpovědět hned na několik otázek: Kolik inzerátů, kde a jakou formou bylo zveřejněno? Je nemovitost opravdu profesionálně vyfotografována? Jakou zpětnou vazbu člověk získal od kupujících a realitních makléřů? Jaké metody aktivního prodeje byly použity? Pokud prodávající není dostatečně motivován a nechce či nemůže upravit nabídkovou cenu, raději ať se nemovitost stáhne z prodeje. V tom případě je potřeba nalézt jinou variantu jako například pronájem nemovitosti.

V případě, že není jiné varianty, nabídková cena by se měla upravit tak, aby nedocházelo k dalšímu snižování. V případě, že se bude nabídková cena postupně snižovat, může být vzbuzen dojem, že lepší je si ještě chvíli počkat. Prodávající, kteří nabízejí svou nemovitost již delší dobu, se dostávají do časového presu a mohou se stát snadnou kořistí pro kupujícího s nižší nabídkou. Tím pádem může být nemovitost prodána za nižší cenu.

Stanovení nabídkové ceny a optimalizace cenové strategie prodeje jsou velmi náročné i pro zkušeného makléře. Proto si nechejte poradit odborníkem a investujte svůj čas rozumně. Mnohdy získáte i statisíce.

www.jakubhrbac.cz

Foto: Pixmac

 

 

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl