Žito pro naše zdravá játra a krásu

Datum: 11.2.2016
Komentáře: 0
obrázek
Jaro je na dohled a tomu odpovídá energie dřeva a dřevo zase odpovídá funkčnímu okruhu jater a zelené barvě. K prvku dřeva patří vitalita, pružnost, růst, dynamičnost, aktivita a tvořivost. Dřevo tak v sobě skrývá síly, které pomáhají navenek – podobně jako jaro. A žito, to s tím vším souvisí, i když se to možná na první pohled nezdá.

Podle tradiční čínské medicíny se játra podobají vojevůdci, z jehož hlavy vycházejí plány a důmyslné úvahy. Celý tento okruh je zodpovědný za schopnost usilovat o určitý cíl a zajímat se o okolní věci. Patří k němu fantazie, tvořivost a vůle v rozhodování, stejně jako přímočarost a pohybová rychlost. Žito potom podle tradic ovlivňuje žlučník, slezinu a slinivku. Vysušuje vlhkost a vodnatost v těle, pročišťuje játra, zvyšuje sílu a vytrvalost. Pomáhá vytvářet svaly, čistí cévy a posiluje nehty, vlasy a kosti. 

Proč jíst žito

Lidé, kteří jedí žito, mají prý dobrý imunitní systém, jsou houževnatí, pevní a silní -  tak, jako je odolné samo žito. Žito bylo v minulosti v kuchyni zastoupeno daleko víc než dnes. Běžně se pekl doma žitný kváskový chléb, pro sváteční dny se pekl žitný perník, z opraženého žita se vařila žitovka, která byla i základem melty. 

Mezi obilninami je žito nejbohatším zdrojem vlákniny. Obsahuje tak jako rýže ochranné látky lignany, které patří do velké skupiny takzvaných fotochemikálií s mnoha zdravotně prospěšnými funkcemi v organismu, podobně jako vitamíny. Mezi obilovinami patří také k nejbohatším zdrojům bílkovin a samozřejmě obsahuje i polysacharidy. Je výborným zdrojem manganu a fosforu, z dalších minerálních látek obsahuje železo, hořčík, draslík, vápník, selen a křemík. 

Upečte si chléb ze žitné mouky chleba

Kvalitní čerstvá celozrnná mouka (ideálně v biokvalitě) působí blahodárně na činnost střev, proti hemeroidům, zácpě a nádorům. Žito posiluje nervy a svaly. Je prospěšné pro činnost cév, oběhový systém a příznivé i při léčbě aterosklerózy. Čistí krev a brání chudokrevnosti. Posiluje zubní sklovinu. Opravdový stoprocentně žitný celozrnný kváskový chléb je ideální pečivo pro každého, kdo chce zhubnout. 

Ranní káva z melty 

Zařadit žito do jídelníčku jde nejlépe právě v podobě celozrnného žitného kváskového chleba nebo přidáním žitné mouky do perníku a jiného pečiva. Občas můžete zkusit žitné těstoviny, ale spíše do zapečených pokrmů. Dají se jíst i vařená žitná zrna. Popíjení žitné kávy je blahodárné – neobsahuje kofein, ale naopak je bohatá na minerální látky a hlavně vlákninu, která pomáhá snižovat cholesterol. Pražená zrna žita se prodávají jako takzvaná žitovka, nebo jsou základem melty. melta

Zkuste někdy nahradit ranní kávu právě meltou. Je to to nejjednodušší, co můžete pro své zdraví udělat. Meltu koupíte jak v sypané podobě, tak porcovanou v sáčcích stejně jako čaj, případně jako instantní a rychle rozpustný nápoj. To, co naši předkové pili z důvodu nouze a nedostatku, můžete povýšit na zdravý životní styl. Káva z melty nastartuje váš organismus možná mnohem lépe než pravidelná káva s kofeinem.melta žitná

Hanka Zemanová BioAbecedář
Dr. Med. Fritz Friedl Zákon rovnováhy
foto: www.kavoviny.cz, Pixmac, BioAbecedář
redakce

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl