Jak se vyrovnat s mrazy

Datum: 5.2.2012
Komentáře: 0
obrázek
Arktické mrazy, které udeřily na naši zemi i většinu střední Evropy, jsou pro náš organismus velkou zátěží. Těžko na tom něco změní vědomí, že dříve bylo hůř a že teploty v hodnotách minus třicet stupňů naši zemi v minulosti svíraly mnohem častěji a nad nulu teplota nevylezla také třeba dva měsíce v kuse. To nás neohřeje a náš organismus to rozhodně nepovzbudí. Můžeme samozřejmě doufat, že už brzy bude tepleji. Ale i tak je dobré se umět bránit.

Největším nebezpečím je samozřejmě prochladnutí. Že je nám zima, to poznáme celkem snadno, ale v tu chvíli už naše tělo reaguje na nepříznivé okolnosti – a těm je lepší předcházet. I když běžně fandíte krátkým bundičkám do pasu, tlusté ponožky považujete jen za vhodný vánoční dárek pro babičku a čepici byste neoblékli ani potmě, v teplotách hodně pod nulou se vyplatí oblečení vrstvit a na čepici a rukavice rozhodně nezapomínat. Zní to jako dávno omílané klišé, ale čím víc v teple se budete cítit, tím spíš se s pobytem v mrazu vyrovnáte – a to i tehdy, když se třeba neplánovaně protáhne. 

Ohřejte se zevnitř 

V případě delšího pobytu venku, ať už na lyžích nebo procházce, je dobré mít s sebou teplý čaj v termosce, stačí i horká voda, termoskakterou můžeme jemně ochutit citronovou šťávou. Jednak tělo průběžně prohřeje, ale i když zvenku cítíte zimu, neznamená to, že vaše tělo není dehydrováno úplně stejně jako v horkých letních dnech. Doplňovat tedy pravidelně tekutiny je nezbytné – a teplý čaj či punč nebo grog je určitě tou nejlepší variantou (u alkoholu ale opatrně, protože ve větším množství také dehydruje). Mráz navíc velmi krém na rucevysušuje – a i když nám z oblečení kouká obvykle jen obličej, i tomu může uškodit. Je tedy na místě používat větší vrstvu ochranného krému – nezáleží na ceně nebo značce, ale spíš na tom, aby byl mastnější, v případě pobytu na horách také s UV filtrem – únorové sluníčko se nezdá a zejména ve vyšších polohách i v tomto mrazu dokáže pěkně připalovat. 

Nezapomeňte vzít s sebou balzám 

Pozor také na rty – tentokrát ale zapomeňte na svoji oblíbenou barvu rtěnky nebo lesk. Pokožka rtů je velmi tenká a neobsahuje oproti zbytku těla žádné tukové žlázky – proto se na mrazu velmi rychle vysuší a může popraskat. Proto v tomto případě použijte balzám na rty nebo tyčinku se včelím voskem či lojem a samozřejmě také s UV filtrem – a vůbec neuškodí, když si ji vezmete ven s sebou a průběžně vrstvu na svých rtech obnovíte. 

V mrazu trpí a vysušují se také ruce a nehty. Můžete je mít sice schované v rukavicích či kapsách, ale stejně je občas musíte vytáhnout na mráz – buď se chcete vysmrkat, nebo vytáhnout drobné či mobil. Pokožka rukou potřebuje namazat stejně hodně jako pleť na obličeji – kvalitních krémů či balzámů na ruce je dnes na trhu dostatek. Pokud chcete zabránit lámání a štěpení nehtů, přetřete je zpevňovačem na nehty, anebo alespoň obyčejným bezbarvým lakem – ten zpevní jejich strukturu a nebudou tak náchylné k lámání. Rukám i obličeji rozhodně po delším pobytu venku na mrazu poskytněte péči ve formě masky nebo koupele v olejové lázni či bylinkách. 

Vítězí, kdo má pod čepicí 

Pokud za žádnou cenu nesnesete na hlavě čepici a vyrazíte buď zcela bez pokrývky hlavy, anebo jen s čelenkou, myslete na to, že tím škodíte nejen svému zdraví, ale také samotným vlasům. Stejně tak dlouhá hříva, která je sice u hlavy schovaná pod kulichem, ale její větší část vlaje venku ledabyle pohozená přes bundu či kabát, dostává na mrazu docela zabrat. O vlasy je proto dobré v zimě pečovat mnohem víc, dopřát jim kvalitní šampon i kondicionér a čas od času také třeba zábal nejlépe přírodní vlasovou kosmetikou, která neobsahuje sulfáty, silikon a syntetická barviva a vůně.zábal vlasů Naopak zátěže v podobě gelů, lesků či laků jim v této době nedělají dobře, proto je-li to možné, vyhněte se jim. 

Jestli chcete svým vlasům, pokožce a nehtům prospět, dopřejte jim dostatek železa a zinku. Zinek obsahují celozrnné potraviny, ořechy, fazole, vaječné žloutky nebo mořské ryby či tmavé maso a játra. Maso, ryby a vnitřnosti jsou také hlavním přirozeným zdrojem železa, stejně jako špenát, brokolice nebo jiná zelenina s tmavými listy. Pokud dokážete pozřít pivovarské kvasnice nebo obilné klíčky, jsou cenným zdrojem obou minerálů rovněž. V mrazech samozřejmě ani nezapomínejte na dostatek vitamínu C, ale to platí pro toto zimní období obecně. A pokud nemusíte, svůj pobyt na mrazu se pokuste snížit na co nejkratší dobu. Těch pár dnů snad zvládneme a brzy snad už bude lépe. 

Šárka Kunická

Foto: Pixmac

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 
Zatím zde nikdo nepřispěl