Jak na zdravé ledviny? Jezte luštěniny!

Datum: 13.1.2012
Komentáře: 1
obrázek
Dnes navážeme s tématem o vlivu potravin na naše zdraví a jejich prospěšnost pro jednotlivé orgány. Máme období zimy, ke kterému patří z pěti čínských elementů ledviny. Ledviny se zase spojují s vodou. A vodě se přisuzuje schopnost přijímat, ukládat, uchovávat a vyživovat. Také symbolizuje prapůvodní ženskou energii jin, s níž se ztotožňuje.

Ledviny jsou zásobárnou naší životní energie. Měli bychom s ní umět zacházet a zbytečně energii nevyčerpávat. Celkový potenciál, který náš organismus potřebuje k tomu, aby mohl uspořádat svou strukturu, je umístěn v ledvinách. Na duševní úrovni se to projevuje například získáváním vědomostí. Ledviny mají vliv na bolesti páteře, gynekologické nemoci, řídnutí kostí, revmatismus, sluch, na vlasy a nehty. Ledviny vládnou srdci a jejich dráha vede m.j. po vnitřní straně stehna přes kolenakolena.

Jak podporovat ledviny

Tím nejpodstatnějším, čím můžete ledvinám prospět, je poskytnout jim teplo. Ledviny milují všechny druhy tepla, k nimž patří i citová vřelost. Teplo ledvinám také dodáváme teplou vařenou stravou, čajem a nebo jen popíjením horké vody. S alkoholem opatrně, jen v určitém množství, jinak by spíše škodil. Kdo byl v Číně tak ví, že Číňané rádi snídají vařené snídaně, hlavní složkou v nich je rýže a součástí každého oběda je vždy polévka. Ledvinám nesvědčí příliš mnoho sladkého jídla. 

Probuďte svou životní energii

Čchi procitá v časných ranních hodinách. Být bdělý již od pěti hodin ráno není poruchou spánku, nýbrž zdravým znamením probouzejících se sil. Dlouhá doba probouzení a špatná nálada po ránu poukazují na to, že náš funkční okruh ledvin je vystaven nadměrné zátěži. Naučte se pravidelnému  snídaňového rituálu. 

Luštěniny podle čínské medicíny posilují ledviny. Všimněte si ledvinovitého tvaru fazolí. Východní medicína učí, že je-li tvar rostliny podobný určitému orgánu, pak je rostlina pro tento orgán léčivá. Díky luštěninám se vám velmi rozšíří  jídelníček. Guláše nemusíte vařit jen z masa, ale třeba i z fazolí. Například  cizrna nebo čočka jsou zase skvělé základy pomazánky, saláty s cizrnou či fazolemi jsou výživné a určitě vám budou chutnat husté krémové luštěninové polévky nebo omáčky.

Fazole rozlišujeme na několik druhů: červená ledvina, černá ledvina, bílá máslová, fazole pinto, černé oko, mungo a azuki. Zmíníme se jen o některých. Fazole bílá máslová je vhodná do salátů či polévek. Tyto fazole mají alkalický (zásadotvorný) charakter, a proto jsou ideální potravinou pro časté použití v jídelníčku, v němž jsou potraviny, které překyselují organismus (velký podíl masa). Podle tradiční čínské medicíny prospívají  kromě ledvin i játrům a kůži. Fazole azuki pocházejí z Asie, zejména z Číny. Tyto fazole se konzumují nejčastěji ve sladké úpravě. 

Chcete-li si nechat naklíčit luštěniny, zkuste mungo, čočku, cizrnu či azuki.Azuki Luštěniny jsou zdrojem rostlinných bílkovin, díky nimž můžeme omezit živočišné bílkoviny. Svým složením luštěniny čistí, a tím i chrání naše cévy a srdce. Mohou pomoci se snižováním cholesterolu, krevního tlaku, hladiny cukru v krvi a posilují funkci střev. Obsahují zdravé tuky, mnoho minerálních látek (například draslík, hořčík, zinek, železo, vápník i měď), vitamínů, zejména skupiny B – důležitý je B1 ( thiamin), B2 (riboflavin), niacin a vitamin E. Nesmíme zapomenout taky na velmi důležitou kyselinu listovou. 

Kdo by se měl luštěninám vyhýbat

Omezeně by luštěniny měli pojídat lidé nemocní dnou, hepatitidou a ti, kteří mají doporučenou bezpurinovou dietu. Dále ti, kteří mají oslabenou slinivku či žlučník. Pro ně jsou fazole vhodné jen občas a vždy je nutné dbát na jejich správné vaření. Dětem můžete luštěniny podávat asi od osmého měsíce věku, a to nejdříve loupanou červenou čočku, později fazolky azuki a cizrnu. Vždy však jen v omezeném množství (1-2 lžíce, ideálně v zeleninové polévce), dobře uvařené a zpočátku propasírované. 

Recepty

Vyzkoušejte odlišné použití fazolí než jen jako přílohu nebo do salátů.
Fazolová pomazánka
- 250 g uvařených červených fazolí nebo bílých fazolí, velké bílé jsou nejlepší ( množství odpovídá cca 100g fazolí   v suchém stavu)
 - 50 g rajského protlaku (lze použít i bio kvalitu, například v tubě z dm drogerie)
- 2 - 3 stroužky česneku
- 3 lžíce bio olivového nebo konopného oleje (konopný olej je skvělým zdrojem omega 3 mastných kyselin)
- sůl a pepř na dochucení 

Všechny suroviny společně umixujete v mixéru (jde to i ponorným) a máte hotovo. Přidat můžete čerstvé nasekané bylinky

Více o luštěninách se dočtete v knize Hanky Zemanové BioAbecedář

Vendula Králová

Zdroje:
Fritzel Friedl - Zákon rovnováhy
Hanka Zemanová - BioAbecedář

Foto: Pixmac

Přidat příspěvek

Nový příspěvek

 required:
required:
required:
 

Jak na zdravé ledviny?

Moc zajímavý článek. Jenom se nebát experimentovat :-)